"Nejtěžší zkouškou lidské statečnosti je, když člověk zůstane sám."

Autor: || Zveřejněno: 6.9.15

- Jules Verne
 
 
Yohoho! Yarodomo!!

Chtělo by to konečně nějaký článek. Nějaký pořádný článek, který Vám bude třeba pro změnu trochu užitečný. Začala jsem s články s recepty, ale tak nějak jsem si uvědomila, že od všech receptů mám jen konečnou fotku, kterou dávám na instagram a příležitostně na "fejs". Proto jsem se rozhodla, že všechny recepty udělám ještě jednou a zkusím nafotit něco trochu víc, než jen konečný výsledek. U článku s Pocky jsem měla tolik fotek jen díky tomu, že fotila moje sestra, která když dostane do ruky foťák, tak pak máte paměť plnou fotek všeho, co jen vidíte kolem sebe. Jsem za to ráda, aspoň jsem byla schopná dát do článku více fotek. Teď tu ale mám pár receptů, k některým nemám vůbec žádnou fotku a přijde mi to neuvěřitelně chudé, proto budete ještě muset chvíli počkat. U některých receptů je přece jen lepší, když tam máte nějakou fotku postupu. I když, možná je to zbytečný. Ono přece jen, každý si to pak udělá podle sebe. Ale když už to sem dávám, tak to chce i nějakou obrázkovou dokumentaci. Nebyla bych to já, kdybych nebojovala s maximálním počtem znaků v jednom článku!!

Tenhle článek ale není o jídle, nemám pravdu?
Eh, o jídle může být naprosto cokoliv a kdykoliv!!
S tvou přítomností o tom rozhodně nepochybuju.
Včera jsem přemýšlela, že bych zkusila jeden zajímavý recept. Budeš koukat a zbožňovat!
V té fázi se momentálně již nacházím.
Huh?? Vždyť ani nevíš, co je to za recept?
Nemám v plánu něco měnit jen kvůli nějakému receptu.
Wha?? Každopádně, doufám, že ti bude chutnat!
Jestli mi nedáš sníst nějaký kus papíru s receptem, tak určitě ano.
To by byl moc dobrej vtip. Počkám s tím na Apríla. Nechám ti v kuchyni na stole kuchařku se vzkazem: "Oběd máš na straně 24!".
Tak to nezapomeň počítat s možnými následky x)

Radši se vrátíme k původnímu tématu a tím je užitečnost tohoto článku. Zmiňovala jsem se o tom hned na začátku, že chci napsat konečně nějaký užitečný článek. A to by měl být právě tenhle. Chci říct, recepty jsou podle mě také hodně užitečné, ale tak trochu musím říct, že je na nic je sem dávat. Přece jen, všechno můžete dávno najít na internetu a já nejsem tak zběhlej člověk, abych začala vytvářet a vymýšlet mé vlastní recepty.
Ty bys to radši ani neměla zkoušet pro své vlastní zdraví a všech v okolí -_-"
Tenhle článek by měl být užitečný trochu z jiné stránky. Možná si někteří z Vás pamatují nebo aspoň matně vybavují, že jsem se tu několika řádky zmiňovala o školním roce, který právě začíná. Hlavně ve spojistosti s přípravami na maturitu pro letošní maturující ročníky. Slibovala jsem Vám, že sem přidám své přípravy povinné četby k maturitě, kterou jsou úspěšně přemohla. Určitě se pořád jen opakuju, ale někdy je těžké udělat si takové přípravy, když nevíte, co v nich má být. Proto Vám všem chci nabídnout své přípravy na dvacet knížek, které jsem si vybrala k maturitě, a protože seznamy knih na školách bývají podobné, tak jsem si naprosto jistá, že aspoň některé knížky budete mít vybrané stejně. Nejsou to sice nějaké světoborné přípravy, ale mě k maturitě naprosto stačily. Dokonce je tam i spousta informací, které po Vás u maturity chtít nebudou a můžete to tak ještě více pročistit.

A nebo si z nich nemusíte brát vůbec žádný příklad. A tenhle článek ignorovat a přeskočit.
 
Nikdy jsem na povinnou četbu moc nebyla a spoustu knížek jsem překonala jen tím, že jsem si místo knížky stáhla hlasový poslech z internetu a poslouchala knihy v autobuse po cestě do a ze školy. Vybrala jsem si k maturitě jedny z tenčích a lehce zpracovatelných knížek, takže jsem přípravy měla velmi rychle hotové (během jedné noci týden před maturitou). Samozřejmě, na internetu najdete spoustu příprav studentů, podle mě je ale nejlepší si knížku přečíst nebo poslechnout aspoň ze třetitny, aby jste o ní měli nějakou představu. Vždycky je nejlepší si minimálně obsahy napsat sám, protože pak se v tom lépe vyznáte a nezamotáte se, až to budete u maturity přednášet. Většina učitelů pozná, jestli jste knihu opravdu četli a spousta z nich to i ocení při konečném známkování. Aspoň takový z toho mám pocit. Zkoušející totiž mají vždycky nějaké záludné otázky, aby si otestovali, zda jste knihu opravdu četli. V mém případě se třeba ptali na povolání jedné z vedlejších postav a dalo mi opravdu zabrat si vzpomenout, co byl ten člověk zač. Ještě "lepší" je, když si u maturity vyberete knížku, kterou máte v seznamu, jak se říká "jen do počtu", a vůbec o ní nic nevíte. Ani jste ji nečetli. Takovou smůlu, jako jsem měla já, Vám opravdu nepřeju.

Každopádně nebudu zdržovat a tady je >odkaz<, kde si můžete mé přípravy na knížky stáhnout. Jsou v zaheslovaném souboru, exkluživné k dispozici pouze čtenářům našeho blogu. Pokud k nim máte nějaké připomínky nebo doplnění, tak se nebojte ozvat v komentářích!
Heslo je: watashi-no-burogu.

Zase si nevymýšlej. Bez tak to sem dáváš jen proto, aby sis zvýšila popularitu!
Hej, co tím jako naznačuješ?!
Přesně to, co říkám. Nelíbí se ti, že jsem tak úžasný a mnohem oblíbenější, než ty. Tak si potřebuješ nahnat sebevědomí.
Jsi oblíbenej jen mezi holkama, pane Egoisto. Né, že bych ti to záviděla.
Úplně vidím ten tvůj žárlivý pohled, který nahodíš pokaždé, když mě s nějakou dívkou vidíš.
Tse! Kdo by nežralil, když más kolem sebe pořád takový pěkný a roztomilý holky.
Haah. A nažárlíš ti tak trochu kvůli něčemu jinému náhodou?
Eh? Jako kvůli čemu třeba? Nemám ponětí o čem to mluvíš.
Tvůj výraz právě teď mluví za vše. Nemusíš se bát. Nenechám nikoho, aby ti mě ukradl.
Nelíbí se mi, kam se tenhle rozhovor stáčí ...
Mě naopak ano. Třeba společně odkryjeme nějaké nevysvětlitelné záhady.
Záhady?!! *///////*

Chtěla bych Vám tu trochu shrnout, jak vypadá taková ideální příprava do českého jazyka na povinnou četbu. Kromě toho, že je nejlepší si knížku přečíst a použít v přípravě svůj vlastní obsah, je také dobré využít informace ze svých sešitů z hodin literatury. Vždy je lepší do příprav psát to, co Vám v hodině řekne Váš učitel. Jestli ovšem Váš učitel patří k těm, kteří pořád jen mluví a spoléhají na to, že si budete zápisy tvořit sami nebo nemáte své sešity v použitelném stavu, tak je lepší najít si nějaký zdroj informací, kterému opravdu věříte. Nejlepší jsou spolužáci či studenti ze starších ročníků. Naše učitelka byla opravdu aktivní a pořád nám něco diktovala, takže jsme měli vždy popsané stránky sešitů a dobrý zdroj informací. Je to lepší hlavně kvůli tomu, že se pak nebudete učit nic zbytečného, co jste našli na internetu a zkoušejícího nezajímá. 

 
Já to vždycky všechno doháněla po škole, kdy jsem tam musela sedět a dopisovat si sešity snad ze všech předmětů pod dozorem učitelů, jelikož jsem "věčně spící student" a všechny hodiny a přestávky překonám v hlubokém spánku. V žádném případě neopisujte sáhodlouhé texty z wikipedie nebo nějakého podobného internetového zdroje, protože Vám tak podrobné informace u maturity budou k ničemu. Někdy je lepší mít více informací, ale nikdy není dobré jich mít příliš mnoho. Budete se pak muset učit zbytečně dlouhé texty a jen se v tom zamotáte a nezapamatujete si nakonec nic. Věřte mi, vím jak to dopadlo u některých lidí u nás ve třídě, kteří kopírovali wikipedii. Teď, když už jsme vyřešili zdroje, tak je dobré se přesunout na samotné tvoření příprav. V pár bodech se Vám tu pokusím shrnout, co všechno by měli přípravy obsahovat a nějaké menší rady ode mě.

-> Zařazení knihy (a autora) do období, ve kterém byla vytvořena:
- Stačí jen v pár řádkách, zkoušejícím většinou stačí pouze století a zda se jedná o jeho začátek či konec. Občas, když je to někdo významnější nebo pochází z významější doby, tak je dobré o ní něco říct, třeba i jen jednou větou (př.: národní obrození, buřiči a další)
- Zároveň je dobré charakterisovat i umělecké směry, kterými se autor nechal ovlivňovat (romantismus, vitalismus, kubismus, realismus, naturalismus a další). Zase stačí jen jednou větou.

-> Něco autorovi:
- Většinou stačí jen jméno a jeho další díla. Pokud je to někdo trochu významnější, tak se zeptají i nějakou informaci o něm, hlavně pokud osudy autora měli nějaký velký vliv na knihu, o které mluvíte.

-> Daší autoři doby a jejich díla:
- Stačí jen jeden nebo dva a k nim jedno, dvě nejznámější díla. Mám v přípravách napsané i něco o nich, ale nakonec to bylo zbytečné vědět, protože se mě zkoušející vůbec neptali.

-> Literární žánr knihy:
- Epický (povídka, novela, román ...), lyricko-epický (balada, romance, poema ...), lyrický (píseň, óda, satira ...) nebo dramatický (tragédie, komedie, činohra ...) žánr. Musíte umět tyto žánry rozlišit a stejně tak je umět popsat, stačí jen jednou větou.
- Dobré je také vědět, na základě čeho kniha vznikla. Hodně se jedná o nějaké osudy v autorově životě, na základě kterých kniha vznikla. Zařazení děje knihy do doby a místa.
 
-> Obsah knihy, postavy:
- Nakonec je důležité znát její obsah se jmény hlavních postav a jejich charakteristikou. Musíte si pamatovat jména hlavních postav, protože jsou opravdu moc důležitá. Při ději je nejlepší se držet hlavní dějové linie a nezabíhat příliš do podrobností, pokud si jimi nejste opravdu jistí.

-> Jazykové vlastnosti:
- Rozbor díla je jedna z nejlehčích částí. Budete mít před sebou text a budete v něm hledat různé figury, tropy a ostatní pojmy.
- Zda je dílo veršované, zda obsahuje přímé řeči, zda je psané ich nebo er formou, jaký má slohový postup, jakou má slovní zásobu, zda je dílo spisovné či nespisovné a další. Všechny tyhle věci je potřeba se naučit, protože se Vám budou při maturitě hodit.

-> Nakonec můžete říct svůj názor na knihu, jak se Vám četla, zda byla zfilmována a podobně. Tady můžete nahrát hodně bodů, pokud budete ke knize vědět něco navíc nebo jste třeba viděli její námět i v jiné podobě.
 
 Tohle by byly asi nejhlavnější body, které je dobré dodržet. Né u každé knihy se dají všechny body využít. Někdy je lepší něco připsat navíc, někdy můžete nějaké body vynechat. Není nutné je dodržovat v takovém pořádí, jak jsou tady vypsané. Tyhle přípravy Vaši zkoušející stejně kontrolovat nebudou, ti budou mít jen ten papír, co popíšete na potítku. Ústní zkoušení z četby je rozdělené na dvě částí a těmi jsou umělecký a neumělecký text. Umělecký text je to všechno, co jsem Vám tu vypsala v bodech. Svým způsobem. Neumělecký je pak nějaký text, který se většinou svým základem vztahuje k uměleckému. Může to být nějaká úvaha na knihu, článek v novinách, který pojednává o knize, opravdu cokoliv. Tady je hodně důležité rozlišovat a chápat, co jsou to slohové útvary a postupy, to si pamatujte!!

Kdybych to měla nakonec shrnout, tak k maturitě potřebujete znát - Název knihy, obsah a charakteristiku postav, jejího autora, další díla autora, další autory jeho doby. Popsat dobu a umělecké směry doby. Musíte umět najít a vysvětlit jazykové prostředky, figury, slohové útvary, postupy, rozlišit lyrické, epické a dramatické žánry. Tohle jsou jedny z nejzákladnějších věcí, co by jste o knize a jejím autorovi měli vědět a umět vysvětlit. Samozřejmě, čím víc toho víte, tím líp, jen se to nesmíte bát u maturity prodat. Doufám, že Vám moje vysvětlování aspoň trochu pomohlo a nezmátla jsem Vás. Důležité je věřit svým informacím a své paměti!! Většina zkoušejících se Vám snaží trochu ulevit od stresu, který Vás během zkoušek zaručeně přepadne, a bývají opravdu milí. Veřte mi, ať je to normálně sebevíc přísný učitel, pokud na Vás není vyloženě vysazený, tak se Vám bude snažit i pomoci.

Nesnažím se Vás tu vyděsit. Musím říct, že i když jsem se ústního zkoušení z češtiny bála ze všeho nejvíc, tak to byla nakonec pro mě ta nejjednodušší zkouška u maturity. Pokud jste knížku přečetli, tak se opravdu nemáte čeho bát, i kdyby se Vám nepodařilo nebo nechtělo sepsat si přípravy. Jen musíte umět věci dobře obkecat. Doufám, že tu teď všechny maturanty neděsím k smrti, ale věřte mi. Není to nic tak hrozného, jak si všichni určitě představujete. Pamatuju si, když u nás ve třídě všichni vyšilovali, jak strašné to tam bude. Já to tam upřímně skoro všechno prospala, jaká tam byla nuda a nic se tam nedělo.
No, Kamaru. Ty jsi tak trochu jiný případ. Většina normálních lidí bude mít minimálně trochu trému, když dojde na maturitu.
Není pravda. Jsem obyčejný student, jako každý jiný!
S "obyčejným studentem" toho máš opravdu pramálo společného.
Tak to teda díky za tvou nesmírnou upřímnost >3<
Na mě se můžeš vždycky spolehnout x)

 
Yarodomo, jinak ... když už jsme z tohoto udělali nakonec obyčejný, vykecávací článek. Jak Vám utekly prázdniny? Zažili jste o těchto prázdninách něco velkolepého nebo zajímavého? Podnikly nějaké dobrodružné výlety do neznáma? Nebo jste stejně jako já seděli doma v kuchyni před lednicí, televizí či počítačem? jak jste nakonec zvládli první týden školy? Doufám, že jste nezažili nic strašného a učitelé se Vás nesnažili vyděsit. Naši učitelé nás vždycky první den strašili, jak bude celý rok náročný a hned druhý den nám začali jejich varování potvrzovat pomocí nečekaných písemek. Byli to vtipálci, ale s vážným humorem. Opravdu doufám, že jsem to tu napsala srozumitelně a nikoho nevyděsila zbytečně k smrti. Snad Vám moje přípravy aspoň trochu pomůžou k překonání ústního maturitního zkoušení z českého jazyka. Pokud by jste měli ještě nějaké další otázky, tak se nebojte zeptat. Moc ráda Vám pomůžu!! */////*

Baka-chan a Goshi-sama ... moc děkujeme za pozornost!! Chyby prosím ignorovat. Nemám teď zrovna čas na jejich opravování, protože se chystám na pořádnou noční svačinku.

Mohlo by se Vám líbit

Žádné komentáře

Děkujeme za tvou odezvu!!